Tovább dagad a BKK-botrány

A Bu­da­pesti Köz­le­ke­dési Köz­pont (BKK) on­line ér­té­ke­sí­tési rend­sze­ré­nek be­ve­ze­té­se­kor ki­ala­kult hely­zet tisz­tá­zá­sára Tar­lós Ist­ván fő­pol­gár­mes­ter vizs­gá­la­tot ren­delt el a kö­zös­ségi köz­le­ke­dés biz­ton­sá­gos és utas­ba­rát mű­köd­te­tése ér­de­ké­ben, a BKK min­den­ben tá­mo­gatja a vizs­gá­la­tot és a meg­nyug­tató meg­ol­dás ki­dol­go­zá­sát – kö­zölte a cég ve­zér­igaz­ga­tója szom­bat este.

Dabóczy Kálmán közleménye szerint felszólította a T-Systems Magyarország vezérigazgatóját, mint az online értékesítési rendszert kifejlesztő és üzemeltető szerződéses partner felelős vezetőjét a szükséges információk átadására és a jelentés elkészítésére. Hozzátette: a BKK-nál már a hétvégén elkezdték az adatok és dokumentumok összegyűjtését, hogy mielőbb feltárhatók és megismerhetők legyenek a szolgáltatás megkezdésének körülményei, az indulás óta a rendszert ért informatikai támadások, illetve a rendszer biztonságos működése érdekében tett intézkedések és azok eredményessége. A vezérigazgató sajnálatát fejezte ki a problémák miatt, és elnézést kért, amiért utasoknak kényelmetlenséget, nehézséget okoztak. Tájékoztatása szerint a jövő héten kivizsgálják, hogyan tudják kompenzálni azokat az utasokat, akiket kellemetlenség és hátrány ért.

A BKK július 13-án indította el online jegyértékesítési rendszerét. Sajtóhírek szerint az informatikai rendszer könnyen feltörhető volt, így például a valós árnál sokkal olcsóbban is lehetett jegyet, bérletet venni. A BKK másnap kiadott közleménye szerint a rendszer “sikeres bevezetését és rendeltetésszerű használatát folyamatos informatikai támadással próbálják befolyásolni”.

Pénteki sajtóhírek szerint csütörtök éjjel előállítottak és gyanúsítottként kihallgattak egy budapesti fiatalt a rendőrök, aki észrevett egy “rést” az online értékesítési rendszerben, tesztelte, majd jelezte is a BKK-nak a hibát. Emiatt több ellenzéki párt tiltakozott. A rendszert fejlesztő T-Systems Magyarország szerint kötelességük volt rendőrségi feljelentést tenni. Ugyanakkor megjegyezték: “a BKK és a T-Systems Magyarország vezérigazgatói sajnálattal értesültek arról, hogy a gyanúsított egy fiatal diák, aki a médiában megjelent nyilatkozatai szerint jószándékkal járt el”.

A BKK szombati tájékoztatása szerint – az “informatikai rendszert ért sorozatos támadások miatti leterheltség következtében a délelőtt folyamán nem voltak elérhetők az online értékesítési rendszer által nyújtott szolgáltatások”.